vrijdag 22 februari 2019

Besparen op treinen en grensmuren bezoeken

Smokkelpaadjes... Op mijn andere reizen nam ik ze vaak, maar dan hoog in de bergen. Nu tussen Moeskroen en Tourcoing.

Ingrid had me ruim op tijd gedropt in Kortrijk. Gelukkig maar want op het laatste moment ontdekte ik dat de treinen naar Rijsel afgeschaft waren. Iets met werken of zo, niet de moeite om duidelijk mee te delen. Op zo'n moment zie je duidelijk de mentale achterstand bij NMBS. Het Belgische NMBS verzorgt de trein tussen Kortrijk en Rijsel, op Frans spoor. Binnenkort wordt dit de norm en kan iedereen een trein laten rijden op andermans spoor. Toch blijft NMBS een onderscheid maken, voor prijs, services,  aanbod,... tussen de treinen die ze laat rijden in België en die ze laat rijden in buitenland.

Het werd dus, vluchtelingsgewijs : de bus naar Moeskroen, te voet de grens oversteken langs achterafpaadjes en dan de metro nemen.

Op de grens volg ik 1,5 km lang het hek. Jawel! Niets in vergelijking met het bouwproject waarvoor Trump de democratie afschaft zodat hij dat nutteloos ding aan zijn vrienden aannemers kan uitgeven. Maar toch een hek. Want stel je voor dat mensen uit Moeskroen zomaar kunnen gaan sporten in Tourcoing of omgekeerd gaan shoppen in Moeskroen!

De TGV vanuit Rijsel is ook niet wat we gewoon zijn. Het is zo'n gestripte trein van OuiGo: minder bagageruimte, geen vuilbakjes, geen wifi, geen stopcontact, chaos bij het instappen door falende digitale toestanden... Welkom bij de low cost toestanden op het spoor. We klagen niet hoor. Het blijft een luxe, in de zetel zuidwaarts zoeven en alleen maar wat dutten, lezen en blogjes maken. En vanaf Parijs belotte (manillen op z'n Frans) leren spelen met een gezin dat terugkeert na de vakantie.

Vanaf Lyon komt er ook "bergspotten" bij. Heerlijk die steile kalkwanden met sneeuw op de toppen en de vlakkere stukken tegen de helderste hemel die men zich kan inbeelden. Na aankomst in Grenoble blijf ik nog buiten tot lang na zonsondergang de bergen niet meer te zien zijn.

Ik deel de kamer met twee Engelse IT-ers die werken in Frankrijk en hier komen skiën. Ik was onder de indruk hoe goed ze Frans spreken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten